El programa Sense ficció de Tv3 estrena aquesta nit, a partir de les 21.55 h, City for sale, un documental de Bausan Films que explica com quatre famílies de Barcelona tenen la vida condicionada pel turisme de masses. La producció mostra la gran transformació que experimenta la capital catalana en els darrers anys, sobretot amb l'arribada massiva de turistes, el que suposa l'expulsió dels veïns de les seves llars i barris. És un procés silenciat i irreversible que canviarà per sempre la identitat de Barcelona tal com es coneix, segons apunten molts experts.

Considerada avui en dia un dels epicentres turístics més importants d'Europa, el 2016 la ciutat va rebre més de 30 milions de turistes i va liderar el rànquing de les ciutats més visitades d'Europa, juntament amb Londres, París, Roma i Berlín. És un rècord històric nou que confirma la tendència creixent i imparable de la xifra d'arribada de turistes.

Però, tot i el foment de l'economia, atès que el turisme està considerat una de les principals fonts d'ingressos de la ciutat, ¿quines conseqüències té per a la gent aquest fenomen, tractant-se d'una ciutat amb poc més d'1,6 milions d'habitants? Un bon nombre d'estudis acadèmics constaten que el turisme de masses i l'especulació immobiliària derivada del turisme malmeten la vida veïnal de Barcelona fins al punt que està expulsant gradualment els veïns i veïnes de casa seva o dels seus barris. L'Ajuntament va elaborar un estudi a final del 2016 que conclou que el districte de Ciutat Vella, el nucli antic, ha perdut l'11% dels veïns els últims 10 anys a causa de l'expansió de la indústria turística.

City for sale, un documental de Laura Álvarez i produït per Bausan Films, se submergeix en la vida de quatre famílies barcelonines per mostrar com el turisme de masses està aniquilant l'essència i la bellesa de la ciutat. La producció, que es va poder veure en l'últim Docs Barcelona, apel·la a l'empatia i a la reflexió, i revela, com no ho ha fet ningú fins ara, el costat més humà d'un problema que ja no és només social, sinó també polític i econòmic, i que afecta tantes altres ciutats de moda com Madrid, Venècia, Amsterdam, Lisboa, Roma, Praga i París, entre d'altres.