Normalment identifiquem els llocs per les imatges que han estat més exposades. Així, es va configurant l'imaginari d'un indret que pot tendir a la simplificació. Hem volgut assenyalar també alguns paisatges que potser no són els més habituals però que tenen una bellesa extraordinària i també una memòria humana molt vinculada a la cultura de les Terres de l'Ebre.

1. Veure el mar des del Montsià

La Foia és una vall situada entre les serres del Montsià i de Godall, on trobem Freginals, Ulldecona i les Ventalles. És una zona rica en ter-res per al cultiu, amb oliveres a les vores i regadiu a la zona central, plena de marges, casetes de camp i camins per al seu pas natural. Us proposem una ruta que comença a l'Oficina de Turisme d'Ulldecona. És un recorregut circular que comença i acaba en dos dels lligallos més importants de la Foia (Sant Jaume i el de les Pedreres), i té dues pujades i dues baixades al Montsià. Té alguns trams complicats per fer en BTT, però és fàcil i sense dificultat caminant.

2. Els molins del riu Sénia

Al sud de les Terres de l'Ebre trobem aquest itinerari de tres quilòmetres, de baixa dificultat, que permet gaudir en família del valor natural i històric del riu Sénia. Un dels aspectes que demostren la petjada humana és el Molí la Vella, un edifici amb més de 900 anys d'història, ubicat al costat del riu. Documentalment se'n tenen referències des del segle XIV, quan s'utilitzava com a molí fariner.

3. Camí de Sant Jaume a l'Ebre

El Camí de Sant Jaume és una ruta que recorren els pelegrins procedents d'Espanya i de tot Europa per arribar a la catedral de Santiago de Compostel·la. A les Terres de l'Ebre, també hi trobem aquests camins històrics. A la sortida de Gandesa, seguint els senyals pelegrins, es passa per la plaça principal seguint els símbols jacobeus que descendeixen cap a la part més baixa del poble. De seguida es pren la carretera que condueix a Nonasp i que discorre per una petita vall. Per canals i petits barrancs continua el camí fins que s'albira una masia a la qual no cal arribar, ja que uns 300 metres abans la ruta pren un altre camí a l'esquerra.

4. Perduts a la serra de Llaberia

La serra de Llaberia és potser una de les grans desconegudes de les Terres de l'Ebre, eclipsada pel gran massís dels Ports. Una ruta que us proposem per conèixer-la millor comença des de Colldejou: l'etapa 19 del GR-7 avança seguint el sender que portava de l'etapa 18 deixant enrere en el camí un centre hípic abans de prendre una pista d'ascens a un coll. Trobem els passos de la variant GR 7.3 i la nostra ruta comença a baixar deixant les crestes a l'esquerra. Després d'ascendir un tram per unes empinades parets, hem de creuar a l'altre costat per trobar el camí en descens de la pista. El pas del Portell ens espera més endavant amb les vistes del cim de la mola de Coll-dejou. L'enllaç amb el PR-C92, la Fou, Mas del Collet i el PR-C88 apareixen també en l'itinerari abans de trobar, a l'esquerra del camí, el punt més alt: el Montalt.

5. Els Ròssecs

No ens podem resistir a entrar en el desconegut massís dels Ports, per un indret que passa per l'ermita de Santa Magdalena amb la font del Toscà a tocar. Reconstruïda el segle XIX, propietat del capítol de la seu tortosina, tenia un edifici per a estiuejants al començament del segle XX. Juntament amb el Mascà, són els dos centres tradicionals i històrics d'estiueig i de l'excursionisme d'aquestes muntanyes. L'itinerari ens acosta als antics camins de ròssec de la vall d'en Caubet i de la Vallfiguera.