Notícies | Cine

Greta Fernández protagonitza 'Pessoas', una 'road movie' per la Cuba post Fidel Castro

El film d'Arturo Dueñas, que mescla realitat i ficció, es pot veure als Verdi des d'aquest dimarts fins al 8 de gener
28-12-2020 14:41
0 vots
L'actriu Greta Fernández i el director de 'Pessoas' davant dels Verdi de Barcelona | ACN

L'actriu Greta Fernández i el director de 'Pessoas' davant dels Verdi de Barcelona | ACN

'Pessoas' relata la cerca real d'una dona a qui el director Arturo Dueñas va fer una fotografia a la desfilada de Primer de maig deu anys enrere. Aquest és el punt real i de partida del film dirigit pel mateix Dueñas i que té a Greta Fernández com a protagonista. Una road movie per la Cuba post Fidel Castro i que indaga també en la relació d'un pare i la seva filla, que estaven molt distanciats. En declaracions a l'ACN, l'actriu i coprotagonista Greta Fernández explica que la relació entre el pare i la filla és "molt freda i de molt poca comunicació, com la majoria de relacions familiars". El film, que mescla realitat i ficció, està dirigit per Arturo Dueñas i es pot veure als Verdi des d'aquest dimarts fins al 8 de gener.

El centre de la pel·lícula és la cerca d'una persona a Cuba que el director va fotografiar fa uns anys. Aquesta era la finalitat de l'equip de 'Pessoas' i del seu director: anar a Cuba per trobar aquella dona. I van començar el rodatge sense saber si la trobarien o no. Així mateix, van incloure la part ficcionada de la relació entre un pare i la seva filla.

Dueñas assegura que la seva forma de concebre el cinema és trencar amb la barrera que separa la ficció i el documental i que les cintes tinguin la ficció i el documental a la vegada. "Hi ha un espai per aquest cinema on la realitat i el documental tinguin molt pes".

El director explica que és important com influeix l'ambient en els personatges. "Hi ha una evolució de la relació entre el pare i la filla i té a veure amb el que es van trobant pel camí", afegeix.

'Pessoas' s'inspira en pel·lícules com 'Te querré siempre' de Roberto Rossellini de l'any 54 i 'Y la vida continua' d'Abba Kiarostami de l'any 92. El film mescla realitat i ficció i els personatges interactuen amb l'entorn i en les situacions on es desenvolupa el rodatge amb escenes que semblen sorgides d'un documental. No hi havia diàlegs escrits i el que mou la cinta és la improvisació dels actors.

Fernández admet que aquesta forma de treballar amb un guió sense diàlegs no li venia de nou. "Havia jugat molt amb la improvisació, però era un experiment divertit i bonic. No em va semblar una cosa molt difícil ni vaig patir molt". L'actriu assenyala que fa molt temps que la va fer i no es veu reflectida amb el personatge perquè la situació que viu no és la seva.

Sense diàlegs previs


Dueñas explica que li agrada escriure el guió de la pel·lícula, però sense diàlegs previs. "Els personatges parlen moltes vegades amb la veu de l'autor i prefereixo que ho facin amb les seves paraules i això li dona una certa naturalitat i complexitat en rodar i en muntar", apunta el cineasta.

'Pessoas', que inclou una cançó de Pedro Guerra, va guanyar el premi a la millor direcció de llargmetratge al Festival de cinema de Madrid i té 12 candidatures als Goya.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook