El festival de Sant Sebastià afronta des d'aquest divendres una edició carregada d'incerteses per culpa de la covid, però amb una de les millors programacions de la seva història. El virus ho ha canviat tot i, per descomptat, també el principal festival de cinema de l'Estat, que s' inaugura avui amb mesures que impliquen una reducció dràstica en la capacitat de les sales, la xifra de projeccions i la presència de convidats i periodistes acreditats (que hem de signar i lliurar una carta on ens comprometem a no saltar-nos cap regla de seguretat durant tots aquests dies). Qui subscriu aquest article viatja a la ciutat basca amb moltes ganes, però creuant els dits per la regularitat de les seves cròniques. Sigui com sigui, allò que no genera cap dubte és la programació de Donostia 2020. La millor que un servidor recorda en els 25 anys que sovinteja el certamen.

La suspensió del festival de Canes ha fet que Sant Sebastià obtingui 17 estrenes del gegant francès i ha convertit la seva secció oficial en un goig continu. La suma dels millors títols acabats de programar a Berlín, Sundance i Venècia confirmen una edició cinematogràficament excepcional que obre amb el film que Woody Allen va rodar expressament sobre el certamen, Rifkin's festival, una veritable carta d'amor a aquest adorable esdeveniment cinèfil que té lloc des de fa 68 anys a la ciutat basca. Fins al proper dissabte 26 mostraran els seus nous films cineastes internacionals tan sòlids com Naomi Kawase, François Ozon, Thomas Vinterberg, Viggo Mortensen, Chloé Zhao -fulgurant guanyadora de la recent Mostra veneciana amb Nomadland-, Phillipe Garrel, Tsai Ming-Liang, Michel Franco, Matt Dillon i Luca Guadagnino, que també exerceix enguany de president del jurat. Com sempre, el cinema espanyol tindrà també un espai privilegiat d'exhibició a Donostia, d'on destaquen en la secció oficial els nous treballs de Fernando Trueba, que clausurarà el festival, i Rodrigo Sorogoyen, amb el que serà el seu debut en la ficció televisiva.