El Setè Art tendeix a alterar la veritat de les maneres més insospitades. Encara que en les pel·lícules de ciència ficció aquesta alteració és més que evident, en altres sol donar-se en petits fets que moltes vegades passem per alt. I és que el cinema ha estès mites que gran part de la societat ha donat per bons gairebé sense pensar, com que les explosions s'escolten en l'espai o que el Tiranousaure Rex no veia bé.

Travessar vidres no és tan fàcil

Una cosa típica del cinema d'acció, és veure com el o la protagonista travessa una finestra durant una persecució. Però la realitat és més aviat diferent. Trencar un vidre, ja sigui travessant-lo o d'un cop de puny, no és gens senzill i requereix una quantitat de força considerable. A més de no parlar de les ferides que els trossos de vidre deixen en el cos, cosa que no sembla importunar als herois de les pel·lícules.

La veritat és que el cinema utilitza panells de vidre especials creats a partir de plàstics especials que ofereixen molt poca resistència per als actors.

El cloroform no dorm a les persones a l'instant

Quantes vegades haurem vist al cinema aquesta escena en la qual el dolent de la pel·lícula s'acosta per darrere a la seva víctima, normalment una dona jove, i li tapa la boca i el nas amb un mocador en cloroform. En només uns segons, la jove es queda inconscient i a mercè del seu agressor per a saber quines coses. No obstant això, en la vida real aquesta substància no funciona tan ràpidament.

Per poder sedar una persona amb cloroform fan falta com a mínim un parell de minuts d'exposició a aquest compost, cosa impensable per a les pel·lícules. A més, la víctima recobraria la consciència de seguida, per la qual cosa caldria seguir adormint-la amb cloroform.

Els cotxes no exploten tan fàcilment

Si el que vols és fer explotar un cotxe, n'hi haurà prou amb disparar una bala al dipòsit de gasolina o fer-lo bolcar de manera descontrolada. Almenys això és el que ens han ensenyat a les pel·lícules. Però en realitat, perquè un vehicle es converteixi en una bola de foc han de donar-se una sèrie de casualitats, com que hi hagi un vessament de gasolina i que s'encengui amb alguna cosa molt més forta que un llumí o un cigarret. Així i tot, en la major part dels casos el vehicle no explotaria, sinó que s'incendiaria, i d'haver-hi una deflagració seria passat ja un temps des que comencés el foc.

A l'espai no hi ha so

Estem tan acostumats a escenes de pel·lícules com 'La guerra de les galàxies' o 'Star Trek', en què les batalles entre naus provoquen alguna que altra explosió, que moltes vegades ens oblidem que a l'espai el soroll no es propaga tal i com el coneixem. Tot i que la NASA ha demostrat que a l'espai si hi ha so, aquest és imperceptible per l'oïda humana i per tant els brunzits de les naus i dels trets no s'escolten.

El Tiranosaure Rex tenia una visió perfecte

Ni tan sols un clàssic com 'Parc Juràssic' es lliura d'haver ensenyat als espectadors fets que en realitat no eren certs. En l'escena en què el Tiranosaure Rex ataca el vehicle en què viatjaven els néts de John Hammond, el Dr. Grant li diu a la nena que estigui quieta perquè el dinosaure no podrà veure'ls si no es mouen. Però la realitat és molt diferent, ja que el 2006 un estudi va demostrar que el T. Rex no només tenia una bona visió, sinó que era molt millor que la dels humans i fins i tot els falcons.

Els silenciadors no silencien

Gràcies a Hollywood ens hem cregut que amb un simple silenciador una persona pot inhibir gairebé del tot el so dels trets d'una arma. Però això no és així. Encara que aquests petits tubs poden reduir el so en uns 30 decibels, el so del tret seguirà escoltant-se des de diversos metres de distància.