Notícies | Críticas de Cine

CRÍTICA | «María, reina de Escocia»: el duel de reines el guanya Lanthimos

L'opera prima de Jesie Rourke serà comparada inevitablement amb La favorita, una de les pel·lícules de la temporada
17-02-2019 23:11
0 vots
CRÍTICA | «María, reina de Escocia»: el duel de reines el guanya Lanthimos

CRÍTICA | «María, reina de Escocia»: el duel de reines el guanya Lanthimos

Regne Unit, 2018. Drama d'època. 124 minuts. Direcció: Josie Rourke. Guió: Beau Willimon, a partir de la biografia de John Guy. Intèrprets: Saoirse Ronan (Maria Stuart), Margot Robbie (reina Elisabet I), Jack Lowden (lord Darnley), Joe Alwyn (Robert Dudley), David Tennant (John Knox), Guy Pearce (sir William Cecil) i Gemma Chan (Bess de Hardwick). Pantalles: Bages Centre (Manresa) i Yelmo (Abrera).

Maria Estuard (1542-1587) ha esdevingut una de les grans icones d'Escòcia. L'aura romàntica (i tràgica) d'aquesta monarca, una figura femenina poderosa en un univers dominat despietadament pels homes, ha estat evocada per nombrosos creadors. I així ha inspirat poesia (Brodsky), teatre (Schiller), òpera (Donizetti), literatura (Zweig) i, evidentment, cinema. El setè art ha immortalitzat aquesta reina apassionant i controvertida (assassina? màrtir?), i tot un seguit de grans actrius (com Katharine Hebpurn i Vanessa Redgrave, entre d'altres) l'han encarnada. María, reina de Escocia es concentra essencialment en el seu polèmic retorn a la Gran Bretanya i en el seu enfrontament amb la seva cosina, Elisabet, reina d'Anglaterra.

L' opera prima de Jesie Rourke (una prestigiosa directora teatral) serà comparada inevitablement amb La favorita, una de les pel·lícules de la temporada: ambdues són obres històriques que exploren el duel aferrissat de dues personalitats femenines amb una mirada intencionadament moderna. La proposta de Yorgos Lanthimos guanya per golejada. María, reina de Escocia té una estructura circular (comença pel final) i s'aferma en una il·luminació ombrívola, però no sap desempellegar-se dels llocs comuns del cinema històric més ortodox i el seu tractament, gens brillant (i amb unes seqüències èpiques fluixes), només s'enlaira una mica quan tot el seu interès depèn del duel dramàtic de la seva excel·lent parella protagonista. Saoirse Ronan (una de les actrius més personals i versàtils de la seva generació) i Margot Robbie (la potent revelació d' El lobo de Wall Street) ens ofereixen una batalla artística d'altura, però el seu embolcall és decididament discret.

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook