Benito Zambrano tingué un debut impressionant, fa dues dècades, amb la memorable Solas, un dels títols cabdals del cinema espanyol dels noranta. La seva trajectòria posterior (la correcta Habana Blues i la fluixa La voz dormida) no ha respost a les expectatives generades per la seva commovedora opera prima. I aquesta situació no canviarà amb el seu nou llargmetratge.

Intemperie adapta a la pantalla gran una novel·la breu de Jesús Carrasco, publicada el 2013, i versa sobre la persecució despietada que pateix un nen a l'Andalusia de la postguerra (l'acció transcorre el 1946). Un nen que fuig d'un capatàs i que es trobarà un pastor, una figura essencial perquè pugui tenir una possibilitat de sobreviure. La pel·lícula aporta uns canvis significatius respecte del llibre original, que explorava un concepte declaradament abstracte (sense un context geogràfic i temporal definit). La versió cinematogràfica es decanta per una veu (cultural i social) molt definida. El paisatge (àrid, polsegós, irrespirable) esdevé un protagonisme essencial en aquest curiosa i vigorosa mescla de western andalús i cinema realista que denuncia l'explotació de l'Andalusia subdesenvolupada del franquisme. Les seves imatges, concises i acurades fins al tram final, semblen haver estar filmades per un Sergio Leone (el mestre italià que impulsà el spaghetti western) que hagués pensat contínuament en peces imprescindibles de la literatura naturalista espanyola (com Los santos inocentes, de Delibes, i La familia de Pascual Duarte, de Cela). El realitzador espanyol baixa ostensiblement el seu rendiment artístic quan juga amb una tensió dramàtica molt convencional, però es llueix en la descripció d'una atmosfera física opressiva i, sobretot, en la direcció d'actors (amb un incommensurable Luis Tosar).

INTEMPERIE Espanya, 2019. Drama. 103 minuts. Direcció: Benito Zambrano. Guió: Pablo Remón, Daniel Remón i Benito Zambrano, a partir de la novel·la de Jesús Carrasco. Intèrprets: Luis Tosar, Luis Callejo, Vicente Romero, Manolo Caro, Kandido Uranga, Jaime López i Mona Martínez. Pantalles: Bages Centre (Manresa) i Guiu (la Seu).