Notícies | Críticas de Cine

CRÍTICA | «Antebellum», al·legat sagnant contra el racisme

Janelle Monáe condueix l'espectador per les tenebres de l'Amèrica més feixista en un viatge al·lucinant amb un discurs compromès
13-09-2020 20:45
1 vot
Les actrius Gabourey Sidibe, Janelle Monáe i Lily Cowles IMATGE PROMOCIONAL

Les actrius Gabourey Sidibe, Janelle Monáe i Lily Cowles IMATGE PROMOCIONAL

Els carrers d'Estats Units han tornat a cremar en els últims mesos: George Floyd no fou ni la primera ni la darrera víctima d'un sistema absolutament injust amb la població afroamericana.

Antebellum és rodà anteriorment a aquest afer, però plasma la ràbia i la ira davant d'una conjuntura despietada i racista que es resisteix a canviar. Els seus directors (Gerard Bush i Christopher Renz) van filmar el 2016 un curt que denunciava la brutalitat indiscriminada de la policia blanca sobre els ciutadans negres. Les seves idees combatives segueixen presents en la seva nova creació, però en aquesta ocasió adopten el concepte d'una pel·lícula d'horror.

Antebellum ens submergeix en el terror més demolidor i angoixant perquè s'allunya dels paràmetres fantàstics i els seus monstres són éssers de carn i ossos, molt propers a la nostra realitat. No podem revelar gaires ingredients del seu argument (el malson patit per una activista social), perquè Bush i Renz treballen una estructura narrativa certament enginyosa (i maliciosa) que ens sorprèn contínuament amb uns girs impactants i pertorbadors que ens obliguen a reinterpretar el que hem vist inicialment.

El film recorda un dels millors títols de M. Night Shyamalan (no podem esmentar-lo, seria un veritable espòiler), i perfila un al·legat sagnant i contundent contra la desraó del supremacisme blanc que segueix castigant el col·lectiu afroamericà. Els cineastes estatunidencs furguen en una ferida social que segueix oberta el segle XXI amb una mirada femenina que aporta un enfocament doblement reivindicatiu.

La magnífica Janelle Monáe ens condueix per les tenebres de l'Amèrica més fosca i feixista en un viatge al·lucinant que projecta un discurs clarament compromès. Una mostra sagaç, revulsiva i original d'un cinema polític que s'embolcalla amb els components d'un laberint terrorífic.

ANTEBELLUM Estats Units, 2020. Suspens, terror. 106 minuts. Direcció i guió: Gerard Bush, Christopher Renz. Música: Roman GianArthur Irvin, Nate Rocket Wonder. Fotografia: Pedro Luque. Intèrprets: Janelle Monáe (Veronica), Jena Malone, Kiersey Clemons, Eric Lange, Jack Huston, Gabourey Sidibe, Robert Aramayo, Lily Cowles, Marque Richardson. Pantalles: Bages Centre (Manresa) i Yelmo (Abrera).

Compartir en Twitter
Compartir en Facebook