James Cameron, un dels cineastes més poderosos i influents de Hollywood, feia molts anys que anava darrere el projecte d'adaptar a la pantalla gran el manga concebut per Yukito Kishiro. L'autor de Titanic ha pogut culminar el seu somni, però, com que estava molt embolicat en la preparació de la continuació d' Avatar, ha hagut de delegar la realització a Robert Rodríguez, que està creativament a anys llum d'ell, i només s'ha encarregat de la producció i el guió. Alita, ángel de combate està ambientada el 2563. En un panorama postapocalíptic, un científic troba una nena androide i la cuida amb molta dedicació (una relació similar a la de Pinotxo i Geppetto) fins que descobreix que ella havia estat una superheroïna guerra.

El llargmetratge insisteix en un subgènere de la ciència-ficció (les distòpies futuristes) que ha envaït (i saturat) el segle XXI la producció de Hollywood. I, per acabar-ho d'adobar, la pel·lícula s'aferma en un guió esquelètic que es limita a aplegar mecànicament tots els clixés (i més) de les fantasies postapocalíptiques. Alita depèn, doncs, substancialment del seu embolcall visual. La cinta aposta per una grandiositat formal que cerca contínuament l'efecte impactant mitjançant una utilització rotunda de la parafernàlia digital i les imatges tridimensionals. Rodríguez (un director de segona que debutà amb la sobrevalorada El mariachi) ha seguit disciplinadament les ordres de Cameron i ha executat una superproducció luxosa i sorollosa que recrea un univers cyberpunk amb una estètica que no pot dissimular l'absència d'una veritable ànima. Una mostra impetuosa, però buida, i deshumanitzada, d'un cinema èpic supeditat a l'artificiositat menys convincent. Molt soroll per no res.

Alita: ángel de combate . Estats Units, 2019. Ciència-ficció, romàntic. 121 minuts. Direcció: Robert Rodríguez. Guió: James Cameron, Laita Kalogridis i Robert Rodríguez, a partir de la novel·la gràfica de Yukito Kishiro. Intèrprets: Rosa Salazar (Alita), Christoph Waltz (Dr. Ido), Jennifer Connelly (Chiren), Mahershala Ali (Vector), Ed Skrein (Zapan), Jacier Earle Haley (Grewishka), Keean Johnson (Hugo). Pantalles: Bages Centre (Manresa) i Yelmo (Abrera).