El festival Trau de Solsona ofereix cada tardor, des del 2011 arran de la inaguració del Tratrau Teatre, propostes de teatre professional de l'escena independent. Mia Parcerisa, actor, director i president de Lacetània Teatre, entitat que impulsa l'esdeveniment, destaca que «si bé al principi havíem de perseguir les companyies perquè vinguéssin, ara hem arribat al punt en què rebem propostes i les hem de seleccionar». La tria es fa en funció del fet que la proposta es pugui desenvolupar bé a l'espai, un equipament amb el públic a tocar (100 cadires) i distribuït a tres bandes.

Així, la programació de la que serà la vuitena edició del Trau oferirà muntatges innovadors, poc convencionals. Hi ha dos monòlegs i molta música: el colofó és un concert i dos muntatges que donen protagonisme a la musicalitat. I les propostes destaquen per estar arrapades a l'actualitat, d'una banda, i a la creació literària, de l'altra. En conclusió: l'edició del 2018 es converteix en el Trau amb més oferta, ja que són cinc propostes, quan habitualment n'eren tres o quatre. El preu de les entrades es manté en 10 euros i l'abonament (40 euros) permet veure una obra de franc.

El festival Trau arrencarà avui (22 h) amb GOLDI lliure, una obra de la companyia gallega Chévere, concebuda, escrita i interpretada per l'actor César Goldi. «Fa especial gràcia perquè Goldi va passar la seva joventut a Solsona, i molt públic de la ciutat li havia perdut la pista», destaca Parcerisa. D'altra banda, a la peça, un monòleg exposa una experiència personal: va ser empresonat a principi dels anys 90 per haver-se declarat insubmís i no anar a la mili. Recorda, de forma divertida i amb autocrítica, que en els anys del felipisme ja es feia desobediència civil. «Tristament és un tema de molta actualitat, i es presenta en una data molt propera a l'1 d'octubre», apunta el president de Lacetània Teatre. La companyia Chévere, Premio Nacional de Teatro el 2014, estrenarà al Trau la versió de l'espectacle en català.

La segona proposta del festival de teatre solsoní de tardor és Dos pits i una poma, un muntatge reivindicatiu dirigit per l'actor Oriol Genís que farà temporada a Barcelona a partir del gener. L'objectiu és provocar una reflexió a l'entorn del rol de la dona en la creació operística barrejant personatges femenins de compositors d'òpera consagrats (Verdi, Puccini, Rossini, Mozart, Wagner...) amb fragments de textos d'escriptores, poetesses i activistes (de Maria Aurèlia Capmany al col·lectiu FEMEN). Per a Parcerisa, «és un luxe per a Solsona acollir una proposta operística de petit format».

Misteri i deler i delit, de La Cremosa, companyia formada per companys de l'Institut del Teatre, té empremta solsonina. El mateix Mia Parcerisa s'ha encarregat de la dramatúrgia i de la direcció de l'obra i Andreu Soldevila és l'autor de la música original. És una obra musical, de nova creació, que parteix de la peça breu Na Constança, de J. V. Foix, per parlar del desig. «Els seus pares havien viscut a Lladurs i fa servir un català a punt de perdre's, però que ressona perquè descriu paisatges que tothom identifica», destaca el solsoní. Però la peça també inclou altres maneres de viure el desig, les de Dolors Miquel i Blai Bonet. Ja tenen programada una gira.

La quarta cita del Trau és amb Orlando (Boom), de la companyia La Bondage, que ja va ser al festival solsoní l'any passat, on van estrenar Nina, sobre la violència familiar. Repeteixen al Tatrau amb un monòleg, de Dobrin Plamenov, que parla de la necessitat de sentir-se estimat a partir d'una persona morta en l'atemptat ocorregut a la discoteca Pulse d'Orlando, on la majoria d'assistents eren homosexuals.

La programació es clourà amb Jo Jet i Maria Ribot amb el cor, que avui es podrà veure al teatre Conservatori de Manresa (vegeu pàgina 43). El duet manresà va voler que la seva gira de concerts recalés al Tatrau de Solsona, que potencia totes les arts escèniques per arribar a diferents públics.