Viatges

El tren de Sóller, un viatge en el temps

1 vot

Sóller - Mallorca

Avui, prop d’un segle després, el viatger encara pot pujar en aquest tren que conserva l’estètica de l’època

Per Francesc Poyato. En lloc com Mallorca, amb 3.500 km2 i una orografia variada on hi ha fins i tot una serralada com la serra de Tramuntana, dóna a l’illa una diversitat cultural i històrica impressionant, gairebé única. La vall de Sóller, la vall dels Tarongers, al cor de la munta-nya mallorquina, ha estat històricament aïllada, per motius geogràfics, de la resta de l’illa. No va ser fins a l’agost del 1847 que Sóller va quedar unida a la ciutat de Palma mitjançant una carretera de muntanya, que amb 64 ​​revolts, permetia el transport en vehicles de tracció animal. Fins aquell moment, el trajecte Sóller-Palma només es podia fer en vaixell! El port de Sóller, a 178 km per mar de la península, estava, fa més d’un segle, més unit a les ciutats franceses de Seta i Marsella gràcies al comerç marítim de taronges. És per això que el visitant, a la ciutat de Sóller, i fins i tot a la variant local del mallorquí parlat, trobarà reflexos de la cultura francesa.

 


El 30 de juliol del 1905 és un dia important en la història de Sóller ja que en el Teatre de la Defensora Sollerense es va constituir la Societat del Ferrocarril Palma-Sóller. Amb un capital social de 700.000 duros repartit en set mil accions de 500 pessetes i el fet que es permetés el pagament en vuit terminis juntament amb l’enorme implicació social, va fer que nombrosos ciutadans participessin en la societat ferroviària amb l’adquisició d’una única acció. El 16 d’abril del 1912 s’inaugura oficialment el servei de tren entre Palma i Sóller, després de la suspensió, set dies abans, del servei de diligències, els empleats dels qual van ser reubicats en el servei ferroviari. Amb un ample de 0,914 i un recorregut de 27,3 km, Jerónimo Estades Llabrés, autèntic artífex del projecte, va inaugurar una línia de tren que al dia d’avui continua existint i funcionant com en els seus orígens.
A la plaça d’Espanya de Palma trobarà l’estació d’aquesta meravellosa línia de tren que el transportarà a l’inici del segle XX. L’estació, construïda en un estil sobri i clàssic, segueix la línia de les estacions de final del XIX, encara que amb elegants marquesines i persianes mallorquines en portes i finestres com a toc de personalitat pròpia. Les unitats de tren es mantenen fidels al projecte d’Estades, de fusta i amb els interiors perfectament conservats.

 

En un recorregut d’aproximadament una hora, amb inici al centre de Palma, s’arriba al cap d’uns quilòmetres a l’estació de Bunyola, primer punt de contacte amb la serra de Tramuntana. Després d’un tram en què abunden els ametllers, i l’espectacle hivernal amb l’ametller en flor s’assembla al paisatge d’un camp blanc de neu, s’entra en el Túnel Major, que amb 2.876 m de recorregut, precedeix al Viaducte dels Cinc Ponts i al Mirador d’en Banya, on el maquinista s’atura perquè el passatger pugui baixar a contemplar una excel·lent vista de Sóller. El trajecte finalitza en plena vall, on pràcticament no veurà altres arbres que tarongers i llimoners a l’estació de Sóller, construïda sobre una antiga casa pairal mallorquina del 1616 de tres plantes, i potser és l’estació de tren més antiga del món. Resulta molt interessant el museu que ocupa bona part de les seves estances.

 


Els seients, les finestres, la il·luminació, les portes, la decoració... tot, absolutament tot, es manté i es conserva intacte. Viatjar en aquest tren no només permet recórrer la distància que hi ha entre Palma i Sóller. Viatjar en aquest tren li permetrà somiar, viatjar en el temps i, per descomptat, passar un dia inoblidable. Si ho fa en dissabte al matí, trobarà Sóller en plena ebullició gràcies al mercat. Els carrers, plens de parades i gent, gaudeixen d’una animació vibrant. Recomanem que es passegi pels  carrers del centre de Sóller i també que visiti l’església de Sant Bartomeu. El sorprendrà el fet que el primer bloc de bancs té suport mentre que el segon bloc es compon de banquetes sense respatller i molt més vetustes.

 


Però el viatge no s’atura a Sóller ja que la màgia continua amb un últim tram de 4,9 km fins al port de Sóller en tramvia, també d’època i on fins i tot els revisors continuen vestint com en els orígens. Al port, i a l’antiga estació, el restaurant Mar y Sol li ofereix un excel · lent dinar gràcies a una cuina que funciona des del maig del 1929. El viatge es pot completar amb una extensió en vaixell fins a l’impressionant Torrent de Pareis.

 


Hi ha empresaris que arrisquen el seu capital amb un objectiu comercial. A qui dirigeix ​​el tren de Sóller li hem de agrair que mantingui en vida, dia a dia, l’oportunitat de poder viatjar en el temps fins al 1912. Si ve a Mallorca, reservi un dia per fer aquesta excursió, especialment faci-ho en dissabte. Dedico aquestes línies a un bon amic de Sóller i especialment a la seva família, el meu amic ja sap per què.



Més informació a topconsulting@topconsulting.es

Galeria de fotos

Mapa d'ubicació

Més plans

Una façana decorada amb motius de còmic belga.

Brussel·les: molt més que la capital europea

El cor del continent és una ciutat cosmopolita amb una elevada vida cultural

Descobreix pobles amb encant.

Pobles que semblen trets d'un conte de Nadal

A Espanya o a l'estranger hi ha moltes localitats on passar unes festes de somni envoltats de màgia i art

Vista d'un dels carrers de l'Havana.

L'Havana: una ciutat de bellesa i contrastos

La part vella és una obra d'art en si mateixa, en un temps aturat, circumdada per places colonials i museus històrics

El monestir de San José.

Vall de Las Batuecas: Un veritable museu d'història natural

Situada al sud de Salamanca, aquesta regió és un autèntic paradís natural envoltat de rius, boscos i altes muntanyes

De:
Fins a: