Rutes i excursions

Rutes pel Llobregat

0 vots

Manresa - Barcelona

Un recorregut de tretze quilòmetres (d'una durada de tres hores i quart) amb un desnivell de cent metres.

L'itinerari segueix la riba equerra del Cardener i, passats els àrids i fosslífers roquissars del Mal Balç, gira cap a l'est, per anar a buscar el Llobregat, que delimita pel sud-est el terme municipal de Manresa. Encara que no sempre voreja el riu, ens n'ofereix, des de diferents indrets, una bona perspectiva. Pels qui desitgin entretenir-se més en la visita de racons, sovint inèdits, que la natura amaga entre els meandre del Llobregat, és possible de desviar-se en diferents punts i apropar-se vora l'aigua, sempre respectant la tranquil·litat dels boscos i de le zones de conreu que s'han de travessar i que no són de domini públic.

El seu recorregut, que coincideix en bona part amb el traçat del sender PR C-130, travessa una zona poc urbanitzada però alhora fortament marcada per la petjada de l'activitat humana, de la qual la proximitat de l'abocador comarcal i el pas de l'autopista Terrassa-Manresa en són dos dels principals exponents.

L'itinerari s'acaba a l'alzinar, esdevingut zona d'esbarjo, de vora la casa de les Marcetes.

Del pont Vell a can Font de Cirerencs: El punt d'inici de l'itinerari és al costat del pont Vell, al marge dret del riu Cardeneu. Es travessa el pont i es baixa els graons que hi ha a la seva dreta i s'arriba a la carretera d'Arbrera. Es va carretera avall, en direcció Barcelona. A uns 200 metres es deixa la carretera i es baixa cap al riu per una pista que hi ha paral·lela. Es passa per la font de Sant Pau i s'arriba a una zona d'horts amb casetes.

Un tros més endavant, es travesa el torrent dels Llops i es remunta pel seu marge esquerre, s'assoleix l'accés a la casa Milán i se segueix a la dreta, direcció sud-est. Tot seguit es deixa a mà esquerra la carretera que puja a la C-1411 i es traspassa un reixat. A la dreta hi ha les cases de la Fàbrica Blanca i es gira a la dreta i avall, tenint a l'esquerra les cases de la Fàbrica Vermella. Després es tomba cap a l'esquerra i s'emprèn direcció est per un gran descampat. Es passa per sota el pont de la C-1411 i es continua arran d'un filat que queda a la dreta i s'ascendeix per un corriol. Confluència amb el PR C-130. Es va a la dreta, direcció est. Trobem la via dels FC de la Generalitat que uneix Manresa amb Barcelona. L'itinerari comença a pujar fort. Bona panoràmica sobre les instal·lacions de la depuradora de Manresa.

Es deixa el camí que se seguia i s'entra al bosc. A uns 270 metres, s'inicia la variant que va a Bufalvent pel Mal Balç, passant per dues pedreres abandonades. Cal continuar cap al sud, junt amb el PR i la marxa de Montserrat trobem un corriol que deixem a la dreta i continuem fins que tornem a confluir amb el PR C-130.

Del Mal Balç a Bufalvent (variant): Cal anar per la pista pujant cap al nord pel camí del Mal Balç, girar fort a l'esquerra i a la propera bifurcació agafar la pista de la dreta i tornar a pujar cap al nord. El camí és rost i té graons, a la següent bifurcació cal anar recte.

Pujant a mà esquerre, es troba una derivació que porta a una pedrera abandonada. En un minut s'hi accedeix. És un gran mirador sobre la vall del Cardener. Situats novament al camí del Mal Balç, pugem uns 25 metres i trobem una derivació cap a una segona pedrera a mà dreta. Es retorna al camí i es continua pujant fort, hi ha camps de conreu a les dues bandes del camí, es passa pel costat de tres pins solitaris i el camí es decanta cap a l'esquerra, direcció nord-est.

Finalment, arribem al carrer Pons i Enric del polígon industrial de Bufalvent. A l'esquerra hi ha la caseta d'un transformador elèctric que pot ser una bona referència per als que facin la variant a l'inrevés. Des d'aquest punt, ens queden dos quilòmetres fins al barri de la Balconada, on podem agafar l'autobús per anar a altres punts de la ciutat.

De can Font de Cirerencs al raval de Manresa: Es continua recte per la pista en direcció est i arribem a un trencall. Cap a l'esquerra comença la variant que puja en direcció a les Marcetes. Seguint sempre aquest camí en direcció est i deixant a la dreta el sender que baixa cap al Llobregat i la casa de l'Angle, s'arriba al pont que travessa l'autopista A-18. Es travessa i es continua baixant uns 1,1km fins a arribar al grup de cases del raval de Manresa.

Del raval de Manresa a les Marcetes: Es puja cap a l'esquerra tot seguint l'antic camí ral, en direcció nord-oest. Es troba una fita del "Camí Reial". Seguint les marques del sender PR C-130, no es tarda a trobar el pont Foradat i més endavant un pont que travessa de nou l'autopista. A 200 metres després de passar aquest pont connectem amb el camí de can Font de Cirerencs. Es gira cap a la dreta, en direcció Nord, i es baixa suaument. A la dreta hi ha l'autopista i a l'esquerra la costa de les Arnaules. Més avall, es travessa l'antic camí ral i després la carretera BV-1225 (Manresa-Pont de Vilomara).

Passada la carretera, seguim pel camí de Viladordis i a 750 metres es troba la desviació cap a l'alzinar de les Marcetes, punt final de l'itinerari. De tornada a Manresa, trobem el barri de Viladordis a 770 metres i el de la Font dels Capellans a 2,7 quilòmetres

Galeria de fotos

Mapa d'ubicació

Més plans

La mar i la muntanya unides

La Costa Vermella, quan els Pirineus es capbussen a la Mediterrània

El bon temps de primavera convida a fer passejades

El petit tren groc uneix la plana amb la muntanya recorrent paisatges impressionants

Els Pirineus Catalans, per guanyar alçada i captar la natura

Una escapada que us revitalitzarà el cos i la ment

El símbol de Catalunya és visible des de tota la plana

El Canigó, protector dels catalans

Un símbol únic i inseparable de la seva terra, el Canigó vetlla pels habitants d'aquest territori

La navegació per la costa ofereix paisatges de gran bellesa

De Roses a Cadaqués, la porta sud del Cap de Creus

L'itinerari entre Roses i Cadaqués ens ajuda a descobrir un dels paisatges més sorprenents de la costa brava.