El cineasta lleidatà Jaume Balagueró va esdevenir en el seu moment una refrescant aparició dins del panorama del terror i el thriller realitzat a l'Estat espanyol: a pesar de no erigir-se en films ni de bon tros rodons, títols com Els sense nom (1999) i Darkness (2002) presentaven un autor sense complexos i amb ganes de mostrar tot el pòsit acumulat a través d'una cinefília gairebé malaltissa. L'èxit de Rec (2007) i altres títols més fallits com Frágiles (2005) el va dur a una certa zona de confort on prioritzava més el producte ben acabat -l'embolcall- que no pas el contingut. La realització de Mientras duermes (2011) va tornar a oferir-nos el Balagueró més solvent i dominador d'un exemplar pols nar-ratiu, tot i que allunyat temàticament d'aquelles primeres propostes abans esmentades.

Musa s'erigeix, d'aquesta manera, com una mena de retorn als orígens per part del cineasta català, i per posar-lo en pràctica es basa, en aquesta ocasió, en un relat de l'escriptor José Carlos Somoza anomenat La dama número trece. De fet, explica el mateix director, aquesta novel·la el va atrapar totalment en el moment en què la va llegir fins al punt d'obsessionar-se en realitzar-ne una adaptació cinematogràfica, una idea que, del dit al fet, s'ha allargat gairebé catorze anys.

A Musa ens trobem amb en Samuel, un professor de literatura que no trepitja la universitat des de la tràgica i inesperada mort de la seva xicota. Des de llavors, viu turmentat per un malson en el qual cada nit veu morir assassinada una dona. Aquesta dona que apareix cada nit en la seva ment és trobada morta en idèntiques circumstàncies a les del seu somni. Mentre investiga el crim, Samuel coneix Rachel, una jove que assegura haver somiat el mateix assassinat. Junts faran tot el possible per descobrir la identitat de la misteriosa dona, i se submergiran en un món obscur per intentar esbrinar la veritat i els durà a un joc perillós on les muses i la literatura esdevindran elements d'allò més tenebrosos.

Musa disposa d'un elenc artístic d'arreu del món, on destaquen el britànic Elliot Cowan, l'ale-manya Franka Potente, les espa-nyoles Manuela Vellés i Leonor Watling i, en un paper secundari, el nord-americà Christopher Lloyd -el mític professor Emmett Brown de Retorn al futur.