No sabem si va ser a causa d'una il·luminació o epifania, però el cas és que la filmografia de la cineasta nord-americana Kathryn Bigelow va establir un punt i a part l'any 2008 amb la realització d' En tierra hostil, pel·lícula que, d'altra banda, li va atorgar un prestigi que no havia assolit fins aleshores. Després d'una carrera marcada per la confecció de solvents films d'acció a la recerca de reconeixement comercial, l'aparició en la vida professional de la cineasta del guionista i productor Mark Boal (responsable del relat de la mai prou reivindicada En el valle de Elah ) potser permet aclarir el profund canvi de rumb esmentat anteriorment.

Posseïdora d'un innegable pols narratiu a l'hora de desenvolupar els seus relats, Bigelow va començar a partir d'aleshores a fonamentar-los a través d'un discurs ambiciós i incisiu, i es va allunyar de films d'impecable factura però al capdavall estèrils per abraçar un marc narratiu que, en el seu cas, indagués en els aspectes més foscos que han registrat els darrers anys de la història dels Estats Units. La guerra de l'Iraq a En tierra hostil o la captura i la mort d'Osama Bin Laden a La noche más oscura (2 012) -ambdós amb guió i producció del citat Mark Boal- marquen el camí que condueix a Detroit , el seu darrer film, i on la cineasta desplaça l'espectador als disturbis racials de final dels anys seixanta per relatar un dels episodis més tètrics i desconeguts que es van produir al llarg d'aquest anys de reivindicació i violència. D'aquesta manera, Detroit ens situa a l'estiu del 1967, quan la policia va dur a terme una batuda al Motel Algiers, al carrer 12è de Detroit, a l'estat de Michigan. Aquesta incursió policial -i aparentment rutinària- va esdevenir finalment un brutal atac contra la població negra que es va acabar amb la mort de tres homes afroamericans, i en què set més van rebre cops brutals, tots ells pel simple fet de ser en el lloc i el moment equivocat. Aquests successos van desencadenar uns violents disturbis racials que van assolar la ciutat nord-americana durant cinc dies i que van acabar amb quaranta-tres morts i múltiples danys materials, i que es van constituir com un dels aixecaments ciutadans més grans i violents de la història dels Estats Units.

Altre cop amb Mark Boal com a guionista i productor del film, Detroit té un repartiment en què figuren, entre d'altres, John Boyega (molt popular arran de la seva presència en les últimes entregues de la saga Star Wars ), Anthony Mackie ( Capitán América:Civil War ) i Hannah Murray, la qual ha participat en èxits televisius com, per exemple, Skins o Juego de tronos.