La història del cinema ha deixat impactants escenes que abans de veure-les, molts haurien afirmat que són impossibles de rodar. Escenes inventades o recreades, que transporten l'espectador a un món màgic en què tot, o gairebé tot, es pot fer.

Qui pot oblidar la mítica imatge de l'enfonsament del Titanic recreada magistralment per James Cameron, o la brutalitat del desembarcament de Normandia que ens va ensenyar l'oscaritzada Salvar al soldat Ryan.

Però tal com demostra el resultat, els directors han de posar el millor de si mateixos per aconseguir aquestes espectaculars escenes, i en ocasions, sofreixen fora mida per aconseguir que quedin com les havíem imaginat.

Directors de la talla de Christopher Nolan, Francis Ford Coppola o Quentin Tarantino es van enfrontar a veritables inferns per tirar endavant les seves accions, un esforç que es compensa amb escreix amb el resultat aconseguit.

A continuació repassem 10 seqüències que semblen impossibles de rodar:

1. El desembarcament de Normandia - Salvar al soldat Ryan

La pel·lícula de Steven Spielberg recrea amb brutal cruesa el desembarcament i assalt de les tropes aliades de la platja d'Omaha, Normandia, el 6 de juny de 1944. Explosions, mines, trets, ferits, morts... una organitzat 'caos' en el que l'espectador pot fer-se una idea de la carnisseria que es va organitzar el Dia-D a les platges de Normandia. La escena del desembarcament va involucrar a més de mil extres, i fins i tot persones amb amputacions reals i militars de les forces irlandeses. A més, es van valer de diverses llanxes autèntiques de la II Guerra Mundial i 40 barrils de sang falsa per tenyir la mar.

2. L'olor de Napalm al matí - Apocalypse Now

El rodatge de la cinta va ser un infern per a Coppola i l'escena més complexa no ho seria menys. En l'era prèvia als efectes generats per ordinador, els responsables de la pel·lícula es van valer d'explosions reals, helicòpters prestats per l'exèrcit filipí i avions reals per apropar-se de la forma més perfecta a la guerra del Vietnam. Tot i l'espectacularitat del resultat, el protagonisme, com no podia ser d'altra manera se l'emporta el icònic monòleg de Robert Duvall en què afirma que li encanta "l'olor del Napalm al matí".

3. L'enfonsament del pont - El pont sobre el riu Kwai

Lluny de fer servir models, van decidir demolir un pont a gran escala sobre el qual passa un tren per captar el moment en què cau a l'aigua. Això implica que només tenien una oportunitat per gravar aquesta presa, i si sortia malament tota la pel·lícula s'enfonsaria amb el pont. Per fortuna per a la història del cinema, van aconseguir el seu objectiu.

4. La lluita dels 88 - Kill Bill Vol. 1

El personatge d'Uma Thurman s'enfronta a un exèrcit d'homes emmascarats, que ni cal dir que la superen en nombre en una batalla absolutament coreografiada i en la qual no són pocs els membres que arrenca o retalla la núvia.

5. Londres desert - 28 dies després

Encara que a primera vista l'escena no sembla especialment complexa tècnicament, aconseguir que la frenètica i concorreguda capital de Regne Unit sembli abandonada és un gran desafiament. La policia tallava els carrers a les 4 de la matinada i les tornava a obrir poc abans de l'hora punta. Això deixava molt poc marge de temps al seu director Danny Boyle per rodar cada dia, a vegades amb prou feines 25 minuts.

6. La persecució del Joker - El cavaller fosc

Ambientada a Gotham i rodada als carrers de Chicago. Aquesta persecució va comptar amb pocs efectes especials i els vehicles que volen pels aires i l'enorme camió va ser bolcat amb un especialista dins.

7. L'enfonsament del Titanic - Titanic

Per recrear la tragèdia de l'enorme creuer van haver de valer-se del croma, efectes generats per ordinador, una maqueta del vaixell a escala completa i una gran cisterna d'aigua que pogués simular l'oceà. Encara que es va edificar amb la seva grandària, es van eliminar algunes de les estructures perquè el vaixell pogués cabre a la cisterna, i altres es van completar amb models digitals. Dins de la cisterna hi havia una plataforma elevadora que inclinava el vaixell en les escenes de l'enfonsament.

8. L'impacte espacial - Gravity

Poques pel·lícules provoquen tanta ansietat com l'oscaritzada 'Gravity'. Els moments després de l'impacte d'escombraries espacials contra el mòdul on es troben Sandra Bullock i George Clooney són el més angoixants. El moviment de l'escena, la imatge del planeta terra a milers de quilòmetres i la tensió que aporta el personatge de Bullock fa d'aquesta, una de les millors escenes dels últims temps.