Ballar, cantar i jugar a ritme dels temes clàssics de The Beatles que van captivar el món sencer. La companyia especialitzada en propostes d'arts escèniques per a nadons i primera infància, La petita malumaluga, porta dissabte a la tarda al teatre Kursaal de Manresa Bitels per a nadons, un espectacle que apropa les arts contemporànies a les famílies i que permet experimentar i gaudir de la força de la música en grup. El muntatge, que es podrà veure en les sessions de les 5, les 6 i les 7 de la tarda, ja ha exhaurit totes les entrades de la segona funció. Amb aquest espectacle, arrenca una nova temporada de la programació familiar d'Imagina't.

Una ballarina i quatre músics en constant moviment (saxo, violoncel, violí i percussions) fan reviure l'essència de la banda de Liverpool. «The Beatles són el grup que engloba tot el pop contemporani, ells creen i maten un estil», destaca el director artístic Albert Vilà. El concert parteix de sofisticats arranjaments musicals, una escenografia cuidada fins a l'últim detall, i busca que hi hagi una interacció amb els espectadors, sobretot amb els nadons. Per potenciar aquest apropament, el públic envolta l'espai escènic pels quatre costats i està a escassos metres dels artistes. «Els infants no poden estar mitja hora asseguts en una butaca. Per això, els deixem campar lliurement per l'escenari. És un desavantatge, perquè ho tens tot molt coreografiat i pautat, però és com el jazz, primer has de tenir una estructura molt ferma per després poder improvisar. Volem que els nens se sentin còmodes, es moguin, i es puguin expressar», explica Vilà.

Bitels per a nadons ha viatjat arreu de Catalunya i de l'Estat espanyol, i també a ciutats asiàtiques com Pequín, Hong-Kong i Xangai. «El muntatge està molt treballat. Hi hem posat el màxim de recursos, professionalitat i seriositat, i hem buscat que sigui una experiència coral on gaudeixin els intèrprets i les famílies».

Segons el director artístic, els artistes han après que és bàsic esforçar-se en cada funció. «Són un públic molt exigent, si no els agrada el que estàs fent marxaran. La relació amb l'infant permet connectar amb la vida i amb un mateix, són una font d'energia brutal».

Un camp per explotar

El músic Albert Vilà i la ballarina i coreògrafa Eva Vilamitjana van crear la companyia La petita malumaluga el 2011 a Sabadell. Tots dos tenen una àmplia experiència en el seu camp. Vilà es va formar musicalment als Estats Units i ha treballat durant molts anys a Londres i a Barcelona. Per altra banda, Vilamitjana, des del 2003, s'encarrega de les coreografies del Theater O, una companyia destacada del Regne Unit.

«Ens van comentar que hi havia força gent que demanava propostes per a nadons que es poguessin fer a les biblioteques, i el repte ens va fascinar», diu Vilà. Però cap dels dos venia del teatre familiar. «No havíem representat mai ni Els Pastorets ni Els tres porquets», però volien dur a terme un espectacle «autèntic», que pogués «arribar a les famílies», buscar «l'excel·lència artística» i crear «un vincle i emocions».

El director artístic creu que als teatres del país i de l'Estat espanyol encara queda un llarg camí per recórrer si es volen equiparar amb altres països europeus en matèria de programació familiar. «Fa pocs anys no hi havia propostes centrades a aquest públic. Que ara hi hagi un o dos espectacles sembla extraordinari, però encara estem a les beceroles. Tot i així, és cert que cada vegada hi ha més companyies que fan funcions dedicades a infants, i això anirà en augment els propers anys. Això no és una moda».