La Fundació Mapfre ha complert aquest dijous l'objectiu d'obrir el seu propi espai a Barcelona inaugurant una sala a la Casa Garriga-Nogués. L'equipament, que recull el testimoni de la tancada Fundació Godia, s'estrenarà amb l'exposició 'El triomf del color. De Van Gogh a Matisse' que, a partir del dia 10, reunirà 72 obres provinents dels Museus d'Orsay i de l'Orangerie. La mostra se centra en els grans mestres de la revolució del color des de l'impressionisme fins a la pintura d'avantguarda, amb obres que van des de Cézanne, Van Gogh i Toulouse-Lautrec, passant per Seurat, Signac i la Escola de Pont-Aven, encapçalada per Gauguin, fins a Renoir, Matisse, Monet o Picasso.

La mostra, que es podrà visitar fins al 10 de gener de manera gratuïta, està organitzada expressament per a Barcelona i no es podrà veure en el mateix format a cap altre lloc.

'El triomf del color. De Van Gogh a Matisse' s'articula en quatre grans seccions. D'una banda, es presenta una selecció d'obres que donen suport a la investigació del químic Michel-Eugène Chevreul, les quals van servir de base per a la tècnica neoimpressionista, que consistia en pintar a una tela punts juxtaposats de colors primaris o els seus complementaris per intensificar-ne la riquesa, brillantor i solidesa i que fos l'ull humà qui fer la barreja òptica. Entre d'altres, destaca a la secció el 'Portait de l'artiste' de Vincent Van Gogh, procedent del Museu d'Orsay de París.

El viatge de Gauguin a la Bretanya i la seva trobada amb Émilie Bernard el 1888 centra la secció 'En el centre misteriós del pensament. Gauguin i l'escola de Pont-Aven', que aplega un conjunt d'obres que reflecteixen les investigacions dutes a terme per ambdós artistes, que van desenvolupar una nova manera de pintar caracteritzada per l'ús de colors arbitraris, simbòlics i plans. També procedent del Museu d'Orsay, arriba a Barcelona 'Port-en-Bessin, avantport, marée haute' de Georges Seurat.

'Le Talisman, l'Aven au Bois d'Amour' ('El talismà'), una obra sobre fusta de petites dimensions que Sérusier va pintar a Pont-Aven el 1888 seguint el dictat de Gauguin obre la tercera secció: 'El nabís, profetes d'un art nou'. L'obra sintetitza la ideologia estètica d'aquest grup d'artistes, que va constituir l'avantguarda de París a finals del segle XIX i que defensa l'origen espiritual de l'art servint-se del color com a element que transmetia estats d'ànim.

Finalment, partint del primer viatge a Tahití de Gauguin el 1891 i fent camí fins a Matisse es perfila la quarta secció, 'El color en llibertat', amb quadres amb pinzellades de color pur arrodonides, quadrades, enganxades, espaiades o ratllades. 'Femmes de Tahiti ou Sur plage' obre la secció, en la qual es pot veure com les siluetes de les dones estan influïdes per les formes simplificades de Manet, a qui Gauguin admirava, i els tons vius anuncien el colorisme de Matisse.

Barcelona, la "ciutat del color"

El director de l'Àrea de Cultura de Fundació Mapfre, Pablo Jiménez Burillo, ha explicat que l'exposició, que planteja l'evolució del color fins al món contemporani, en què ha aconseguit la independència de l'objecte representat, centra la primera exposició de la seu de la institució a Barcelona perquè buscaven una mostra que "tingués sentit" per a la capital catalana. "Barcelona és la ciutat del color", ha precisat, i per això la mostra està ideada per la ciutat i no es podrà tornar a veure a cap altre lloc.

El plantejament de la Fundació Mapfre per a Barcelona planteja una gran exposició de pintura a l'inici de cada temporada i dues grans retrospectives de fotògrafs del segle XX. En aquesta temporada inaugural, el fotògraf Hiroshi Sugimoto prendrà el relleu d'aquesta primera mostra, 'El triomf del color. De Van Gogh a Matisse'.

La seu, ubicada a la casa Garriga Nogués de l'arquitecte Enric Sagnier i que Jiménez Burillo ha qualificat de "fantàstica", és la que tenia la Fundació Godia, que l'abril passat va anunciar oficialment que tancava. "La decoració modernista fa que el visitant no pugui oblidar que estem a Barcelona", ha afegit, i espera que la institució vagi "aprenent" a fer una programació que cada vegada més "encaixi amb la ciutat".