Una taca, un esqueix, una llambregada de color. Els camins del senyor són inescrutables i els dels artistes encara més. Com a prova, l´exposició que fa estada actualment en una de les naus del Museu de la Tècnica de Manresa, un projecte nascut dins del cicle Vi_suals´16, que uneix art i cultura vitivinícola i que perllonga la seva existència al recinte dels Dipòsits Vells. Tretze teles de 3 metres d´alçada per 1 d´amplada en la qual cada creador s´ha expressat amb plena llibertat a partir del lema «Els colors del vi».

D´uns anys ençà, el cicle Vi_suals ha lligat la seva sort a la denominació d´origen Pla de Bages. Un mestissatge entre la creació artística i l´elaboració vitivinícola que ha donat uns fruits excel·lents, com el projecte de decorar bótes de vi convertit en una exposició que es va poder veure no tant sols a la capital de la comarca sinó també en altres poblacions catalanes. El darrer exemple de la bona entesa entre els dos sectors és la mostra vigent al Museu de la Tècnica.

La primera part de la iniciativa va ser la instal·lació efímera de les teles a l´entorn de la plaça Sant Domènec i el carrer del Born en la jornada central del Vi_suals´16, el 4 de juny passat. Per donar continuïtat i visibilitat a les obres dels tretze artistes de la Catalunya Central, uns dies després es va traslladar el conjunt a l´edifici de la carretera de Santpedor. Tot un encert perquè el treball de muntatge ha situat els llenços penjats a una alçada suficient perquè mostrin l´exuberància implícita en el format i, alhora, el visitant pugui viure l´experiència de passejar entremig dels teixits i admirar-los de ben a prop.

Tretze artistes, tretze cellers

El punt de partida de l´exposició és l´aparellament entre quinze artistes i quinze cellers. Tretze creadors plàstics i dos d´audiovisuals uneixen la seva obra a les diferents firmes de la DO Pla de Bages.

La tela de Lídia Moreno & Soria (Celler Cooperatiu d´Artés) porta per títol Gotim, un carràs de raïm d´un morat exuberant ple de vigor cromàtic. En les paraules de les artistes, «hem volgut representar un gotim ple de textures, força i transparències».

Josep Morral (DO Pla de Bages) manifesta sobre la tela el trànsit de colors que experimenta el cep, des del terròs al verd, en l´obra Rogent Energia. «La natura morta es torna viva», apunta l´autor.

Vitis vinífera és la peça d´Alba Comas (Celler Cooperatiu de Salelles), que desprèn el vincle entre el cep i el raïm, en un trajecte històric i geogràfic que ha forjat la personalitat de la vinya i les seves varietats. El to ocre proporciona al gra una individualitat que promet plaer futur.

Sofia Gómez (Solergibert) recrea un poble en època de verema a Cel D_Vi_, una obra en què la dimensió coral de la festa assumeix tot el protagonisme a través del dibuix. La verticalitat de la tela atorga a l´escena una profunditat especial que l´espectador pot contemplar en diferents plans.

Ferran Cerdans (Abadal) explica que «la cultura del vi ens és comuna amb molts altres pobles de la Mediterrània», i plasma la idea sobre la tela -Un mar de paraules- amb unes petjades que marquen una gradació des del color més terròs fins al blanc.

«El blanc, el rosat i el negre, els colors del vi que tots coneixem». En la peça El tast del confrare, Joan Ferrer (Confraria del vi del Pla de Bages) juga amb la paleta i exhibeix una escala cromàtica que condueix del morat voluptuós als vaporosos tons groguencs de l´univers simbòlic de la vinya.

Anna Cayuela (Celler Sanmartí) parteix del principi bàsic que «un vitivinicultor mima la terra, el cep i el raïm...» per crear una abstracció geomètrica que juga amb els colors blancs i rosats. Fragments de vi és una mostra que fuig del figurativisme vinícola però que l´expressa amb rotunditat simbòlica.

Xavier Valls (Collbaix, Celler el Molí) constata que «passejant pel Bages ens adonem que és TerRa conreada», i d´aquí neix TerRaïm, una obra on la composició -cel, cep i terra- pren un protagonisme rellevant. Són els tres elements geogràfics d´una mateixa escena de colors diversos.

«Tots ens hem torrat», diu la inscripció que Estel Boada (Heretat Oller del Mas) inclou en l´obra Històries d´un celler. En la part inferior, una adreça web on explica les anècdotes de la visita que va fer al celler que l´apadrina, i al centre de la imatge hi ha un geni que surt de l´ampolla i beu una copeta.

La dimensió social del consum de vi apareix a De la vinya a la copa, de Montse Forradelles (Mas de Sant Iscle). En la seva obra, tot de braços irrompen a l´escena i s´interpel·len: «véns?».

L´univers oníric de l´il·lustrador Valentí Gubianes (Can Serra dels Exibis) es desplega a Amarar-se. Un nen resguarda el sol i sosté un paraigua: el clima pinta els seus tons sobre la naturalesa.

Les esquitxades amb què Carles Murillo (Més que paraules) ocupa la seva tela, Memòries d´una taula, també remeten a l´acte col·lectiu de compartir el beure. «La taula i el vi han estat testimonis privilegiats de l´esdevenir de la humanitat», diu.

Marta Arañó (Vins Grau) crea una espiral amb els colors del vi a L´Art cromàtic. Una potent obra visual que mostra la força de la terra.