Paisatge amb un drac i un cavallet és un títol "suggerent" per a una pintura "subjectiva en la qual s'intueix el cap d'un drac i el d'un cavall, en un paisatge, amb tons grocs i terrosos, que marquen les línies de l'horitzó". D'aquesta manera és com Josep Maria Massegú (Manresa, 10 de maig del 1942) descriu una de les 22 obres que, amb el títol 22 improvisacions en tècnica mitxta, exposa des d'avui i fins al 13 d'octubre a l'Espai d'Art del Cercle Artístic de Manresa.

Aquestes 22 obres són una selecció d'una sèrie de més de 60 obres "experimentals" que Massegú va iniciar ja fa més de vint anys, però que fins ara no havia exposat mai. Massegú reconeix que l'exposició d'aquestes obres, que mostra en públic per primer cop, "poden xocar a la gent que conegui el meu treball, perquè em deixo anar bé. Són obres més íntimes, que costen més de llegir i en les quals hi ha més implicació".

El pintor, que ha participat en la majoria dels moviments artístics de Manresa (Art Viu, Grup 13, Quaderns de Taller) i que fins fa poc ha desenvolupat la seva tasca docent al col·legi La Salle, és reconegut per la seva obra basada en l'observació del natural, "ja sigui d'un petit insecte o d'un paisatge a camp obert". Però en aquesta ocasió s'ha decidit a mostrar una faceta en la qual "em deixo portar per la inspiració, i així l'obra és molt més imaginativa".

Massegú explica els seus dos vessants amb un exemple hípic: "en l'obra naturalista és el genet qui controla les brides, però de tant en tant també pot passar que el genet no les subjecti amb tanta força i que deixi que el cavall el porti cap allà on vulgui". Per a realitzar les seves improvisacions, el pintor manresà, que des que es va jubilar viu a Sant Esteve d'Olius, no parteix d'una idea preconcebuda, sinó "del concepte musical del pianista que es posa davant del piano a veure què surt". En el seu cas, el mètode de treball comença amb un collage: "taco la tela i l'omplo enganxant papers, que trio pel color o la textura, no per la forma". Aquest paper l'encola amb làtex transparent, de manera que queda plastificat com si fos pintura. El pas següent és amb pintura acrílica i consisteix a acabar de donar forma i color a la il·lustració. Els darrers tocs són amb pintura a l'oli per tal de d'harmonitzar els elements, perquè paper i pintura quedin igualats". El resultat final són, doncs, "improvisacions amb tècnica mixta".

Cadascuna de les obres improvisades té un títol. El bateig, però, té lloc un cop l'obra és acabada i "és suggerent": Crucifixió, Carnaval, Fugint del foc, El pecat original, Davant i darrere d'una màscara, Ocell de pas, Procés de petrificació, L'ocell de la pluja... "M'he divertit molt fent aquestes obres. No he hagut de viure mai de la pintura, per això sóc molt lliure de fer el que em vingui de gust", assenyala Massegú, que, als 70 anys, s'ha decidit a mostrar una altra faceta de la seva pintura, "una part més experimental que crec que tots els artistes fan".

Sorteig d'una obra original

Mostrar aquestes obres, que va conrear de fa temps i que fins ara només havien vist la família i els amics, li fa respecte. Massegú remarca amb les paraules d'un amic ja traspassat, Pere Porquet: "fer una exposició és ensenyar les vergonyes". Per això espera la inauguració d'avui (19 h) a l'Espai d'Art del Cercle Artístic, al carrer de les Barreres, per veure "què hi diu la gent. Darrere d'una exposició hi ha moltes hores de treball, una música secreta que s'ensenya a la mirada dels altres. És una fita i un moment de reflexió". Els assistents a l'acte d'inauguració participaran en el sorteig d'una obra original de l'artista que pertany a aquesta col·lecció i que es titula Forma orgànica.